Saturday, September 25, 2010

Buang adik beradik kerana tanah..

Tengok tajuk tu seperti apa yang berlaku di dalam adengan drama/filem tempatan.Tapi macamana kalau ia betul-betul terjadi pada diri kita sendiri?Disebabkan perselisihan faham sesama adik beradik kita jadi tamak,sehingga tergamak menghalau adik beradik keluar dari rumah yang di duduki.Tambah memeritkan lagi geran tanah pusaka di tukar kepada nama anaknya.Tujuan saya menulis adalah sebagai pengajaran kepada kita semua.Apa yang berlaku benar-benar terjadi kepada keluarga saya.

Si abang yang sepatutnya membela adik beradik perempuannya sanggup bertindak zalim.Saat ibu sedang nazak menghadapi sakaratul maut,adik beradik bertelagah.Maka keluarlah perkataan yang tidak sepatutnya.."Keluar dari tanah dan rumah aku".

Si adik akur dengan keputusan saudara kandung yang sama-sama membesar.Susah senang bersama.Namun bila kedua org tua di jemput oleh Illahi..hancur musnah segala janji si abang untuk membela nasib adik-adiknya.Maka cukup tempoh yang diberikan si adik keluar daripada rumah tersebut bersama permata hatinya,seorang puteri dan 2 putera dengan deraian air mata.
Hati pilu mengenangkan disitulah segala kenangan,pahit manis membesar,tempat bermain.

Keperitan si ibu ini tidak di tanggung berseorangan,adik yang sama2 membesar bersamanya dan turut menjadi mangsa kerakusan si abang menurut bersama mengharungi kesedihan dan kekejaman si abang.

Hidup lah mereka bersama di tempat orang.Meneruskan kehidupan dan membesarkan si permata hati yang memahami apa sebenarnya berlaku.Bahagialah si abang yang melakukan kezaliman ini.Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Pengajaran di sini,kerana harta,adik beradik sudah tidak penting lagi.Selagi hayat bapa atau ibu (pemilik tanah) masih hidup,buatlah apa yang sepatutnya.Jangan serahkan bulat-bulat pada yang tua (lelaki/perempuan) untuk uruskan.Pembahagian harta amat penting bagi mengelakkan perkara seperti ini berlaku di belakang hari.Jangan sangka si alim tidak boleh menjadi tamak.Kita perlu fikir yang buruk dahulu,dan simpan di dalam minda iaitu kita bukan Malaikat yang tiada nafsu..Terima kasih kerana membaca..Have a nice day....


Tempat yang pernah mencipta kenangan aku...











No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails