Thursday, October 14, 2010

Buku Undang-Undang Tanah

Puas dah cari buku ni kat Kuantan,lastly jumpa jugak..buku apa ye?haaa..ni lah bukunya.KANUN TANAH NEGARA 1965.Bagi saya penting buku ni untuk sesiapa yang telibat dalam bidang tanah.Lebih-lebih lagi bagi orang yang setahun jagung seperti saya ni.Datang kosong takkan nak biar berkarat je kan?kenalah isi lubang-lubang yang kosong tu dengan sumber maklumat.Betul tak?

Bidang tanah ni tidak cukup dengan ilmu dari segi teknikal,ia perlu di sokong oleh ilmu perundangan..cewah..memandai je ayat..hehehe..Ia sama seperti memandu tanpa ada ilmu undang-undang.Betul,kita boleh memandu,tapi apa hak kita sebagai pemandu,sekiranya sesuatu berlaku,macamana kita hendak lalu jalan ini,apa maksud tanda ini?Samalah juga dengan tanah.
Kita tau dari aspek,ukuran,pecah lot,pecah geran,tapi akta-akta di sebalik semua itu?Kita perlu juga tau kan?walau sedikit pun.

Tujuan saya beli buku ini,ada sebab peribadi sebenarnya.Ada beberapa persoalan dan perkara yang saya perlu tahu tentang kanun/akta tanah ini.Bagaimana akta yang melindungi pemilik tanah,denda bagi kesalahan penipuan hakmilik dan sebagainya.Bagi saya buku ini seperti kamus,di mana kita perlu jadikan rujukan sekiranya kita berdepan dengan masalah tanah,borang-borang yang perlu kita gunakan untuk urusan di pejabat tanah.

Saya pun masih membelek-belek isi buku ni.InsyaAllah kalau ada sebarang maklumat yang boleh kita kongsi,saya akan posting di blog ini.Saya bukan pandai pun,banyak saya perlu belajar,saya tau,pengunjung blog ni jauh hebatnya ilmu hartanah berbanding saya.Saya cuma insan kerdil yang cuba untuk memenuhi impian hidupnya.

Maklumat Buku :-

Kedai : Hamid Bros Kuantan
Tebal :650 muka surat
Edaran : International Law Book Services
Harga : Rm35.00
Website : www.malaysialawbooks.com








6 comments:

  1. salam,
    KTN ni mmg bagus utk sape2 yg berminat ttg hal tanah..akta ini boleh dica abersama dgn ,manual kanun tanah yg terdapat di PTG negeri masing2..kalu pahang kat PTG kuantan la..komtur

    ReplyDelete
  2. syok gak layan tanah kt pahang
    ..sy posting pahang lepas ni..bole la servey pelan2

    ReplyDelete
  3. syok gak layan tanah kt pahang
    ..sy posting pahang lepas ni..bole la servey pelan2

    ReplyDelete
  4. ade x sspe yg thu sal buku undg2 tanah..mksud nye kne jual kt mne, spe penulis die, n tajuk buku..yg pntg sal tanah..sy nak beli klo ade..

    ReplyDelete
  5. buku ni blh bli secara online dekat website tu.. dan mana2 kedai buku. ada gak jual kt MPH.. kalo x silap MPH online pn ada gk..

    Undang2 tanah tu KTN pn da byk maklumat.. dan rasa nya leh survey kat jkptg website

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails